فیلم | به سخن دیگران بداندیش نباشیم
کد خبر: 3894658
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
از ثری تا ثریا/ 4

فیلم | به سخن دیگران بداندیش نباشیم

حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَحَدٍ سُوءاً، وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مُحْتَمَلًا»، هر سخنی که از کسی شنیدید، مبادا حمل بر بد کنید؛ تا راهی برای نیک‌انگاری سخن دیگران هست و تا جایی که می‌توان حمل بر خوبی کرد، به گفته آنان بداندیش نباشید، همان طور که به رفتار آنان نباید بداندیش باشیم.

به گزارش ایکنا، محسن اسماعیلی،‌ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و نهج‌البلاغه‌پژوه، در سومین بخش درس‌گفتارهای علوی می‌گوید: ما از صبح که کار روزانه را آغاز می‌کنیم تا شب که در بستر آرامش قرار می‌گیریم، با افراد مختلف و با گرایش‌های متفاوتی رو‌به‌رو هستیم و از هر کدام جملات زیادی را می‌شنویم و رفتارهای گوناگونی را می‌بینیم. اگر قرار باشد به همه شک داشته باشیم و کار و گفتار آنها را بد تفسیر کنیم، به کسی آسیب نمی‌زنیم جز به خودمان.

کسی که به دیگری سوءظن دارد، بیش از آنکه به دیگری آسیبی بزند، به روح و روان و زندگی خود و اطرافیان خود آسیب می‌زند، زیرا خدای مهربان و حکیم فرمود که در گفتار و رفتار دیگران تجسس نکنید و سوءظن و بدگمانی نداشته باشید، چراکه بسیاری از سوءظن‌ها گناه و خطاست.

راهنمای بزرگ بشریت، علی(ع)، در این باره جمله جالبی دارند که آن را در حکمت 36 نهج‌البلاغه برای ما نقل کرده و ما را این طور راهنمایی کرده است: «لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَحَدٍ سُوءاً، وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مُحْتَمَلًا»، هر سخنی که از کسی شنیدید، مبادا حمل بر بد کنید؛ تا راهی برای نیک‌انگاری سخن دیگران هست و تا جایی که می‌توان حمل بر خوبی کرد، به گفته آنان بداندیش نباشید، همان طور که به رفتار آنان نباید بداندیش باشیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha